söndag 17 januari 2010

Hos Yinis familj

I helgen var det dags för något som jag fruktat inför denna resa, dags att träffa Yinis familj.  Jag har besökt dom förut men då hade jag två kompisar med mig som stöd nu var jag ensam. Eftersom det var fest på fredagkvällen sov vi länge på lördagen och tog sedan tåg och buss till hennes hemstad/by. När vi väl kom hem till henne var stämningen ganska spänd, och jag satt mest och var allmänt tyst. Likaså hennes föräldrar. Till sist dök isbrytaren upp, hennes två små brorsöner. Sist jag var där var de ganska rädda av sig men nu hade de tagit mod till sig och vågade leka med mig. Jag slapp sitta och vara artig och de hade kul, win win så att säga. Så var det dags för mat och jag såg till att säga att jag tyckte det var gott och äta mycket. Yini menade att det var ett gott tecken att hennes mor såg till att det fanns mycket och god mat på bordet.

Efter maten lekta jag lite mer med ungarna och sen var det dags att ut och köra bil. Yini har helt nyligen tagit körkort för bil men den taiwanesiska körskola tycks vara ett skämt. Hon kan tydligen allt man ska kunna för körkortet men har knappt varit ute i trafiken, och hon är fortfarande väldigt ovan och rädd. Således åkte vi ut med hennes äldre bror för att träna. Bara för skojs skulle fick jag också testa att köra och hennes bror gav mig gott betyg. Det ska sägas att det kändes konstigt att köra automatlåda och det var en kass lånebil vi körde så allt kändes plastigt.

Efter sådär en halvtimme kom vi till en liten stad och vandrade runt där ett tag innan vi körde tillbaks och halvvägs hem var det Yinis tur. I början gick det bra på den lilla landsvägen men när vi kom in i centrum blev det svårare. Hon klarade knappt att svänga vänster och var när att köra på en mörkklädd killa som korsade gatan. Jag kan inte förstå att hon har körkort som hon kör, men så är det inte lika strikt i det här landet.

När vi kom hem igen så satt vi och pratade ett litet tag till och sen smög jag och Yini ut och pussades lite, sånt vågar man inte göra i föräldrarnas hus.

Nästa dag gick vi ut på stan och åt frukost och sen tog vi med brorsönerna till en skola i närheten för att leka. När vi kom tillbaks sen var det lunch och sen tyckte Yinis mor att vi skulle ge ut nånstans så vi lånade en gammal skooter och körde ut på landet. Det var härligt att vara ute och köra och det var såpass varmt att man klarade sig utan massa jackor och så. När vi kom tillbaks från den lilla turen var det dags att åka hem. Vi traskade i väg till busstation men strax innan vi skulle gå på bussen ringde brorsan och erbjöd oss skjuts.

På det stora hela var det en ganska bra helg till slut även om det inte är helt vänskapligt mellan mig och föräldrarna, kanske mest för att vi inte kan prata med varandra.

Inga kommentarer: