torsdag 14 augusti 2008

Lägenhet

Min plan var att jag skulle skaffa en lägenhet och jag hade hittat en som var helt OK även om den inte var riktigt så fin som jag hade hoppats. För det priset var det dock helt dugligt. Såpass dugligt att, efter att ha varit och kollat på den samma dag som vi startade vår roadtrip, la jag en handpening på en månadshyra för att se till att den inte blev uthyrd till någon annan. Idag tog jag mig ned på stan tillsammans med min Taiwanesiska kompis Kai (han får agera tolk allt som oftast) för att skriva på kontraktet. 

Efter diverse diskutioner där jag mest satt som ett fån och inte förstod ett jota framkom det att den förskottsbetalning på två månadshyror som vi kommit överens om inte enbart skulle gå till reparationer och dylikt som jag trodde. Den var egentligen till för att se till att jag bodde där i ett helt år då jag inte kunde få tillbaks den om jag inte bodde tiden ut. Detta var tydligen en lag dessutom och därmed inte förhandlingsbart. Då jag ogärna låser upp mig på det sättet kändes det inte bra alls, en månads uppsägningstid är långt nog för min del. Visst kan jag låsa upp mig men då denna lägenhet bara var bra då den var billig kändes det inte som ett alternativ att låsa upp sig alternativbt riskera att förlora massa pengar. 

Jag hade väldigt svårt att förklara detta för Kai och därmed också för mäklarna men till slut fick jag fram budskapet. De försökte såklart få mig att ändra uppfattning men efter mycket argumenterade lyckades jag med Kais hjälp göra klart för dem att jag inte var intresserad längre. Tack vare en otrolig tur fick jag också tillbaks min första handpenning. Jag vann dessutom två viktiga insikter när det gäller att hyra lägenheter i Taiwan.  Den första är att denna lag som låser en fast finns, den andra är att taiwaneser inte mäter golvarea i kvadratmeter utan i en egen enhet som kallas ping. En ping följer de japanska måtten och motsvarar en tatamimatta, dvs plats för 2 personer att sova. i västerländska mått blir detta en ruta på ca 1,8m *1,8m dvs ca 3,3 kvadratmeter. Denna konvertering hade de inte gjort på hemsidan där jag hittade lägenheten så den jag kollade på, som jag trodde var 20 kvadratmeter, visade sig vara 20 ping. 

Med dessa nya kunskaper i bagaget skall jag ge mig ut och leta lägenheter igen.

Inga kommentarer: