måndag 8 juni 2009

sista hembesöksdagen

Som ni kanske märkt har jag glömt skriva om sista dagen av mitt hembesök. Jag har återigen haft massor att göra i skolan så uppdatering kommer nu istället.

När vi vaknat blev vi upphämtade av Yinis "farbror" som tog oss till en liten marknad i närheten och bjöd oss på kopiösa mängder friterade ostron. Vad är det med Taiwaneser och att bjuda på mat egentligen? Efter frukost vill Yinis mor bjuda på frukt men vi var så mätta att vi fick tacka nej. Sen kom kais farbror och hämtade oss och körde oss till jordbävningsmuseet. Museet är en dokumentation av det stora jordskredet som förstörde stora delar av området 1997 och ligger beläget där det fanns en skola innan skalvet. Det var helt klart häftigt att se och det finns något vackert i förtörelsen men det var lite väl uppstyrt för min smak. Om man råkar vara i Taiwan och redan har sett alla vanliga turistmål är detta helt klart en intresssant grej att se. Kan väll inte förklara så mycket mer - bilderna talar för sig själv.

Skolans gamla löparbana har vikts


Raserade klassrum - tur att jordbävningen var på natten

Förödelsen är otrolig


Skolotoaleten drabbades hårt


Det var tak, stöd och utsiktsplatformar uppbyggda
runt omkring de raserade byggnaderna.

Efter museet tog farbrorn oss till närtmaste stad och vi tacked snällt för skjutsen och hoppade sen på en buss till Hsinchu. Jag måste säga att helgen mestadels har gått ut på att äta, och att det har kännts ganska obekvämt ibland men ändå en kul grej.

Inga kommentarer: