onsdag 24 juni 2009

Slutet är nära

Jag har inte skrivit på ett bra tag för att jag kännt att jag inte riktigt haft tid. Egentligen har det väll inte hänt något särskilt på sistone heller så jag har väll inte haft någon jätteanledning att skriva. Däremot börjar min vistelse i Taiwan närma sig slutet. Alla mina tentor och inlämningar är klara nu och mitt skolår är slut och nu är det bara det sista innan hemresan kvar. Jag har skickat närmare 30 kilo grejer till sverige per post, fyllt i formulär för att lämna skolan och avslutat mitt bankonto. Men främst har jag planerat min hemresa. Hur svårt kan det vara, bara köpa flygbiljett kan man ju tycka men icke!

Jag och de flesta från Chalmerskontoret med mig tänker nämligen ta landvägen hem. Vi flyger till Kina och därifrån tar vi transmongoliska järnvägen (en avstickare från transsibiriska) till moskva och sen därifrån vidare hem. Detta har krävt en hel massa arbete, det ska fixas biljetter både till tåg och till flyget till Kina, visum till tre länder - varav Ryssland är extra bökigt - bostad osv. osv. I detta nu är jag i ett stadium där nästan allt är fixat både för att lämna landet och för hemresan och det känns skönt att ha det gjort. Samtidigt börjar det kännas allt mer vemodigt att lämna allteftersom stressen släpper och man får plats i hjärnan med mindre praktiskt riktade tankar. 

Så vad kan jag säga om mitt år i Taiwan (jag kommer fakiskt ka precis ett år på dagen efter att jag kom)? Jag tror inte jag kan sammanfatta det, det är så stort så mycket och en sån speciell upplevelse att man inte kan trycka ner det på några paragrafer utan att det känns urvattnat. Jag tror att det enklaste är att låta den här bloggen tala för sig själv -att låta dessa sidor vara sin egen sammanfattning.

1 kommentar:

cessie sa...

Jag har varit dålig på att kommentera men duktig på att följa ditt bloggande - tack för inblicken, det har varit spännande läsning mestadels. Bon voyage och ha en skön och säker hemresa! :)

Vinkevink och kram från Toronto :)