torsdag 5 augusti 2010

At bo på Andrassy Ut

Andrassy Ut är i mångt och mycket den finaste gatan i Pest. Den börjar vid S:t Stefans Basilica och sträcker sig till Hjältarnas torg i östra änden av centrala Pest. Däremellan passerar den Operan, Terror museet och flera byggnader smyckade med ungerska flaggor bredvid EU ditton. Och i skrivande stund sitter jag i ett rum i hus nummer ett.

Vi tog oss hit med tåg efter en lugn morgon i Tihany och trotts att vi hamnade på fel tåg hade vi tur och hittade rätt när vi kom till en station i utkanten av Budapest. Efter lite letande hittade vi också vårt hostel. Rummet vi bor i är riktigt fint med stukatur i taket och höga fönster, och det allra bästa, vi har våran dubbelsäng upp på ett sovloft med tillräcklig takhöjd för mig att så raklång.

När vi förundrats över rummet ett tag åkte vi ut till Margareta ön i mitten av Donau för en bit mat. Ön var i praktiken en enda stor park med ett par ölträdgårdar och resturanger och lagom till att jag börjat fundera på varför vi inte hittade någon äldre byggnation sprang vi på ett par ruiner. Det visade sig vara ruinerna efter klostret där S:t Margareta av Ungern levde. Med min fascination för ruiner var jag bara tvungen att knäppa ett par foton innan vi kunde fortsätta vandrar runt. Snart nog blev det dock mörkt och vi vände hem till vårt sovloft.

Inga kommentarer: