söndag 24 oktober 2010

Min scooter!

Som ni kanske förståt har jag en scooter här i landet. Man måste nästan ha en för att kunna ta sig runt här. För skojs skull har jag samlat lite data om min scooter så ni vet vad det är jag glider runt på. Det är en 125 kubiks SYM Duke, egentligen får jag inte köra den men jag ser ingen vesentlig skillnad mellan denna och en 50 kubikare som jag får köra, så jag kör illegalt men jag bryr mig inte nämnvärt. Har gjort ett par beräkningar på bensinåtgång och så vidare, här kommer resultaten:

Jag tankar i medel var 6:e dag, tanken rymmer en liten bit över 5 liter men jag fyller i medel i 4,77 L. I medeltal kommer jag 144 km per tank vilket ger ett medeltal på 0,3L/mil inte fantastiskt bränslesnålt men å andra sidan kan man komma undan betydligt bättre. Dels är scootern säkert mer än 10 år gammal, dels är trafikrytmen här i landet inte anpassad för en miljövänlig körstil, kort sagt det blir mycket accelerationer och inbromsningar – inte så bra för ekonomin. Å andra sidan kostar en liter soppa ca 30 NT 7 Kronor så man har råd slösa lite. En sista uträkning visar att jag kommer ungefär 30 kilometer på en liter vilket ger ett maxavstånd på 154 kilometer innan tanken är tom. Totalt har jag rullat 874 Kilometer under min tid här. Så, nu får det vara med antecknandet av miltal och ifyllda liter.

Självklart har jag ett par bilder åt er:

PA102142 PA102146

När jag kom hit stod mätaren på strax över 19000 Kilometer, här ser ni växlingen till 20000, WOHO!

P1050575

En vanlig dag på scooterparkeringen, försök hitta min (ett tips, leta efter röda flaggor)

P.S. Jag testade att maxa scootern härom veckan, jag kom upp i 95 kilometer i timmen inna jag var tvungen att slå av på farten, får se ifall jag kan pressa lite till nån annan dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag är glad att jag inte har nån scooter ändå... men sjukt att den går så jävla snabbt, som en bil XD