måndag 29 mars 2010

Sun moon flower

När jag var i Taiwan sist så besökte jag bland annat Sun moon lake. Som en rolig grej köpte jag ett slags frö där, sotppade  det i min väska och glömde omedelbart bort det. Det följde således med hem till Sverige och när jag renasade ur litte grejer ur min väska några veckor sedan hittade jag bland annat detta frö. det tog mig ytterligare en vecka eller så innan jag tog mig tid att köpa jord och en kruka och plantera det. Nu har plantan hunnit växa sig så stor att jag känner att det kan vara dags att visa den för omvärlden. P1050093

Sun Moon flower

Med tanke på att jag inte är så värst bra på att odla saker så är jag riktigt stolt över denna. Den lilla knölen på stammen är faktiskt resterna av det som en gång var fröet och tittar man noga på den kan man se litet små krumelurer. Det är kinesiska tecken som var inristade på utsidan av fröet som nu har vuxit med plantan upp.

Det står 快樂男孩 eller om man vill uttala det, Kuaile nanhai. Det bettyder glad pojke. Jag valde just denna ur en stor skål med massa olika fraser på fröer därför att jag är en tämligen glad pojke. De flesta andra handlade dessutom om pengar så de var inte alls passande.

Det var det om min husplanta, nu ska jag hem till föräldrarna för lite påsklov.

Inga kommentarer: