tisdag 21 oktober 2008

Kul grej

Jag läser som bekant kinesiska och har då och då läxa. Denna involverar ibland att jag ska skriva saker - med tecken. Detta har jag tyckt varit ganska svårt eftersom det är många tecken som jag mest försöker skriva av ur boken men då blir det mer att jag målar en bild än att jag egentligen skriver. Kineserna ser direkt om man har någorlunda korrekt metod med streckordning, uppbuyggnad, proportion osv eller om man bara ritar bilder. den senaste tiden har jag dock gjort min läxa ihop med någon av mina språkutbytespartners. De har då visat mig hur man skriver tecknena på ett bra sätt och jag har börjat lära mig skriva på riktigt. 

häromdagen hände sen en kul grej, vi fick tillbaks vår övningsbok som vi lämnat in och jag hade generellt bra betyg men sen kom jag till en av de sista sidorna jag arbetat på där jag beskrivit min lägenhet i en paragraf (ja, jag kan faktiskt beskriva min lägenhet på ett hyfsat sätt, även om jag fick leta upp de flesta orden för möbler). där står inte bara ett stor A+ utan också "Your handwriting is very beautiful". Detta tycker jag självklart är väldigt kul att läsa, det visar att jag får något ut av mina studier av detta underbara språk (jag skämtar inte, kinesiska är förviosso svårt som fasiken men också helt underbart). vad som är ytterst ironiskt med detta är att jag har ful, kladdig och allmänt svårtydd handstil när jag skriver med romerska bokstäver.  Knäppte även ett kort på sidan i boken så att ni kan se.


För övrigt upptäckte jag idag att så gott som alla mindre lastbilar som används av t.ex. hantverkare, reparatörer eller byggarbetare är snudd på identiska. De är målade i en fin blå lyster, tillverkas avett enda företag och de tycks dessutom vara av samma årsmodel hela bunten. det enda som skiljet dem åt är registreringsnumret som står skrivet längst bak, alltid i vitt med samma typsnitt på alla bilar. 

1 kommentar:

zith sa...

Grattis ^^
Känner tom igen några av tecknena :)