tisdag 28 april 2009

Frustration

Som del i vårat arbete med chalmers asia så får vi göra en del resor för kontorets räkning, standard är 1 per termin utanför Taiwan. Förra terminen åkte jag som bekant till Beijing och sedan efter det, på egen hand, till Japan. Så när den nya terminen började tyckte jag det var dags att ta sig längre söderut i asien och av någon anledning fastnade jag för Laos. Alltså sökte jag upp en organisation att besöka (har man inte det vill inte Chalmers stå för fiolerna), kollade upp hur man får visum och bokade flygbiljetter. Flyg till Laos var tydligen fruktansvärt dyrt men jag fick tips att åka till Hanoi i vietnam och åka buss därifrån, så så fick det bli. 

Men, dagen innan jag skulle åka kom beskedet att bussen skulle ta 24 timmar, det var ju inget roligt besked så jag satte mig att jaga flygresor. Det enda som fanns var antingen superdyrt eller så var man tvungen att boka tre dagar innan - jag blev enormt frustrerad över läget. Till slut hittade jag en resa som gick att boka vilket fick minj frustration att dala något,  det vara bara det att den inte gick att köpa via nätet på något smidigt sätt och med det beskedet skjöt frustrationen i höjden igen. Till slut bestämde jag migför att åka och hoppas på att kunna hitta en biljett på plats men likförbannat var jag så enerverad över läget att jag knappt kunde somna. 

Jag kom hursomhelst iväg morgonen därpå och landade i Hanoi bara för att upptäcka att det var fullt på alla flyg - illa. Men men tänkte jag, jag kan ju ta bussen ena vägen och flyga tillbaks så jag försökte köpa en biljette från Laos till Hanoi på hemresedagen men icke, mitt kreditkort ville inte funka - etter värre. vad gör man då, jo man går till en internet terminal och kollar att man har pengar på kontot och visst hade jag det. Det är väll bara att ta ut då tänkte jag och letade upp en bankomat. Då hände det som inte får hända, bankomaten tog kortet!

Inte nog med att det är problematiskt med flyg och bussar, nu står jag här i Vietnam med endast de pengar jag har på fickan, illa, illa, illa. Efter att ha samlat mig något åker jag in till centrala Hanoi för att se vad jag kan göra åt saken. Ingenting visar det sig. Istället köper jag en bussbiljette och hoppas att min kontakt i Laos ska kunna hjälpa mig med mitt pengaproblem.  Så nu sitter jag här och skriver och är allmänt moloken och till råga på allt är det tokvarmt. Varför åkte jag till detta skitland?


Här sitter jag i Hanoi och är frustrerad.

P.S. detta skrev jag i mitt anteckningsblock, nu är jag faktiskt hemma från Laos, mer kommer senare. 

Inga kommentarer: