torsdag 30 april 2009

Mer äventyr i Laos

Idag har varit en bra dag ("idag" syftar här till skrivdag, inte publiceringsdag). Jag har varit på möte med SIDA och lyckats få ihop en hel del bra stoff till min artikel. Efter det tog jag en lite  i tuk tuk (trehjulig motorcykeltaxi)  och såg Pha That Luang (fråga mig inte om uttalet) och Putaxai (återigen kan jag inte uttalet). Pha That Luang är ett tempel och ett av Laos viktigaste monument. Det var väll fint men eftersom det är hyfsat nyrenoverat såg det mest ut som ett tempel i mängden - efter snart ett år i Taiwan börjar man bli ganska van. Putaxai är Laos motsvarighet till triumfbåfgen i Paris, en stor valbåge mitt i en av de största gatorna. roligare att se än templet men ganska nergånget. Spännande att notera är att den byggdes med cement som USA donerat till konstruktion av en flygplats. 


Hos SIDA

Jag och min tuk tuk

Tempel..



Triumfbåge

Jag passade även på att vandra runt i staden och kolla läget och jag kan lugnt konstatera att Vientiane är den mest avslappnade huvudstaden jag varit i, jag har hittills bara sett ett fåtal pampiga byggnader. Det som gjort dagen riktigt bra var dock varken möten eller sightseeing, utan ett mejl. Jag bad nämligen min snälla mor köpa mig en biljett och det gjorde hon gärna så när jag skriver detta sitter jag med bekräftelsemejlet i handen. Det känns väldigt skönt att ha för nu kan jag verkligen njuta av min resa istället för att ta buss till Hanoi redan imorgon och därmed missa allt det roliga. Nåväl, nu ska jag sluta skriva och se vad man kan göra i Vientiane en kväll.

P.S. Vill officielt tacka mina föräldrar för att de hjäpte mig med biljetten, det blev en bra resa pga det.

Inga kommentarer: