lördag 1 augusti 2009

Sista dagen i Mongoliet

Jag har ridit kamel I en öken, I regnet, men innan jag berättar om det ska jag ta lite om det som hänt sen jag slutade skriva sist.


Till att börja med: jag och Johan gick ned I sprickan med vattenfallet på kvällen och kollade in det en sista gång. Vi upptäckte att den var mycket större än vi först hade trott och att det fanns ytterligare en flod nere på botten. Den floden var brun och smutsig och flöt ihop med den klara från vattenfallet och det vbar rätt snyggt att se sprickan sträcka sig bortåt. När vi sen kom tillbaks till lägret slappade vi ett tag tills det plötsligt började hända en massa runt omkring. Det hela slutade med att vi hjälpte till att resa en Ger. Det var väldigt intressant att göra.

Sprickan och den andra floden

De två floderna flyter ihop

Jag hjälper till att resa en ger


Dagen därpå packade vi ihop och åkte I ett par timmar till Mongol sanddune, en slags öken. Efter att vi inkvarterat oss vandrade jag och KJ runt ett tag och spanande in stället. Jag försökte insupa lite ökenkänsla men det var en aning för nära till grässlätter för det. Däremot var det kul som fasen att åka på fötterna ner för sanddynorna och rulla runt. När vi tröttnat på det vandrade vi tillbaks mot lägret men kom inte långt innan det började regna. Vad var detta för en skitöken där det regnar? Hursom, tillbaks till geren och få på oss ordentliga regnkläder, det hade blivit vår tur för kamelridning. Även om det inte var mer än en timme var det kul.




Här följer en bildserie som visar hur jag rullar ned för en sanddyna





Karl-Johan rider kamel


Kamelridningen var egentligen det sista på vår trip, efter det var det egentligen bara slappa I geren, sova och åka hem. Bortsett från ett par punkteringar på vägen hem bvar det inte mycket att notera. Nu sitter jag på ett kafe I Ulaanbaator och skriver. Imorn sätter jga mig på tåget till ryssland.


Inga kommentarer: