söndag 2 augusti 2009

Tredje dagen genom Ryssland

Tredje dagen på tåget. Idag tog tristessen över rejält. Jag ägnade dagen mestadels åt att läsa en bok jag snott av Johan eller ligga och lyssna på musik och titta ut genom fönstret. Inte så festligt alltså. Runt åtta på kvällen (enligt mig som går på Beijingtid, ca fyra enligt de andra som har ställt om till Moskva) rullade tåget in i Novosibirsk. Det var en upplevelse. Den pampiga rysska stationsbyggnaden var kul att se men det mest intressanta var maknaden.


Vyn från mitt fönster där jag legat och tittat ut många timmar

Varje gång vi stannat hittils har det funnits några små kiosker och diverse folk har försökt kränga kläder och annat men nu var det mycket större. Det var fullkomligt tjockt med folk på perrongen. Ur vart och varannat fönster på tåget hängde en försäljare med kläder på display och det var gott om försäljare på marken också. Vårt tåg kändes som en rullande marknad och det var som om folk kommit dit enbart för tågets skull, försäljare likväl som kunder. 20 minuter av intensiv kommers. Att folk skulle försöka sälja lite läsk, frukt eller bröd till sugna resenärer hade jag väll väntat mig men det här! Det kändes lite som om jag var tillbaka på silkesmarknaden i Peking med skillnaden att de riktade in sig på ryssar. Oss turister brydde de sig inte alls om.

Folk hänger ut genom fönstren för att kränga varor

Marknaden pågår även på marken

Det var ett härligt avbrott i den annars ganska trista dagen. Nu är det bara några dagar kvar tills jag är hemma och en sak måste jag erkänna. När jag låg och tittade ut tidigare och lanskapet såg ut som någon idyllisk fantasimidsommar i sverige kände jag faktiskt ett uns av hemlängtan.
Det börjar närma sig kväll för min del men det märks att vi kommit längre västerut för än är det ljust ute. För att anpassa mig till Moskvatid tänker jag stanna uppe idag och passande nog planeras någon sorts fest i kupén intill. Det får vara allt för den här gången.

Solnedgång utanför tåget

Inga kommentarer: