torsdag 7 maj 2009

Dåligt uppdaterat.

Jag vet att jag har varit dålig på att uppdatera på sistone - det har varit välldigt mycket annat att göra men nu ska det bli bättring, här kommer resten av min berättelse från Laos.

det visar sig att man inte kan göra särskilt mycket i Vientiane en kväll, i alla fall inte om man har ont om pengar. Hursomhelst gick jag ned till Mekongfloden och skaffade en bit mat. Det är fullt med små temporära resturanger längs flodkanten och jag åt på en av desse. I det skymmande ljuset med enstaka nakna glödlampor som extra ljuskälla var det rktigt mysig att sitta vid ett lågt bord och se ut över floden och de andra resturangerna. Och maten, en grillad fisk med vitlök och lime för ca 30 kronor var hur god som helst. Som avslutning på dagen passade jag på att få lite masssage på ett av många massageställen.




Nästa dag börjar med en busstur till turiststaden Vangvien. Bussen avgår av någon anledning en timme senare än planera och tar en halvtimme länre än i tidtabellen så vi var framme i staden först vid två istället för tolv som halv ett som var planen. Detta gör att det är en aning för sent att ge sig på den stora grejen där, Tubing - eller, det tycker i alla fall jag. Istället går jag och två killar jag träffat på bussen och käkar och sen går vi bort till Tubingen och kollar på spektaklet. Det det går ut på är följande: Man hyr ett traktordäck som man använder för att flyta ned längs floden, längs floden finns det en hel del barer där man stannar till, lämnar sitt däck och tar en drink. So far so good men förutom tracktordäck, hög volym på musiken och billig sprit finns dessutom repgungor och ruschbanor. det är alltså fullt av backpackers som flyter runt på floden, super och svingar sig i rep. För mig som icke deltagande ter sig det hela närmast dekadent. Jag har kommit till den del av Laos som står i star kontrast till det fattiga bondesamhället man kan se längs vägen. Här är det turism som gäller för hela slanten.

Dekadens är ordet.


Naturskön flod och barer längs sidan.
Här startar en bildserie som visar en en svingande kille in action.










Trotts att det börjar bli väl mörkt för att leka på floden fortsätter festandet.
 

Jag bestämmer mig hursomhelst för att ge mig in det hele - imorgon. Vi forstärr kvällen och hamnar på en bar coh spelar biljard långt förbi den lagstadgade stängningstiden 11.30, men jag tar det lugnt med spriten i alla fall och sparar mig till morgondagen.

Inga kommentarer: