torsdag 7 maj 2009

Mer Laos

Sista hela dagen i Laos vaknade jag förvånansvärt tidigt med tanke på hur länge jag var uppe dagen innan men det gjorde inget. Jag ägnade morgonen åt att planera min återstående tid, sen vandrade jag runt i ett sovande Vangvien och kollade. Hela staden tycks bestå av researangörer, resturanger och vandrarhem  - en riktig backpackerhåla med andra ord. När man kommer strax utanför de centrala delarna ser man att det faktiskt finns lite annat än turism. Till exempel vandrade jag ner till floden för att ta in den den vackra omgivningen. På vägen dit hittade jag den mest opretantiösa frisersalongen på länge samt ett par barn som fiskade i en liten avstickare till floden.


Simplare än såhär blir det knappast

Staden är helt död innan 11, sen kryper alla backpackers ur sina hålor


Barn som fiskar i den lilla bifloden


vacker natur, mindre vacker Anders


Framåt tolv åt jag på en av de många resturangerna, ska man supa bör man inte vara tom i magen, och överallt började det fylla på med bakfulla turister som åt lunch och kollade på någon av de många serier som går på konstant repris.  

Efter lunch började äventyret. Jag bytte om till badkläder, tog lite pengar och gick till närmaste Tubing arangör. efter att ha förhandlat bort min klocka som deposit åkte vi ned till floden och jag startade dagen med en av de högsta repgungorna längs floden. Det var en riktigt kick! Jag har ju gjort en hel del åt det hållet, fallskärmshoppning, bungyjump och allt vad det är men likväl var det lite läskigt att gå upp på den rangliga lilla träplatformen och likväl var det en himla rus att sviunga sig ut över forsande brunt vatten och släppa taget på högsta punkten så man flyger en rejäl bit innan landning. Efter det blev det till att ta mitt däck, flyta till nästa bara och ta dagens första öl och därifrån vidare med fler gungor, och mer öl. Jag har inte för avsikt att berätta allt jag gjorde under min tubingtu, det skulle ta för lång tid och bli rätt enformigt så jag nöjer mig med några få stopp. 

En av åkgrejerna var inte en gunga, utan en linbana och jag åkte den ända till glidhandtaget slog emot ett stopp, jag kom med såppass stor hastighet att jag slog runt ett och ett halvt varv (enligt vittnen) innan jag slog i vattnet. Efter att jag kom upp på baren igen bjöd de mig på en sup vilket kändes bra efter den åkturen. 

Åkturerna började på små platformar i trä som var ganska rangliga och det satt en person som säkerhetsvakt där upp och sa till när man kunde åka, vad som kändes mindre säkert var att killen allt som oftast var ca 10 år. dessa säkerhetsvakter samt barpersonalen var de enda Laoterna jag kunde se. 

Något som faktiskt gjorde mig lite upprörd var - förutom alldeles för unga säkerhetsvakter - de små tjejerna på sisådär 10 år som vandrade runt med en flaska sprit och bjöd på snapsar. Det känns på något sätt fel att turismen ger folket sitt levebröd på bekostnad av barnen som hamnar mitt i dekadensen för att dela ut sprit.

En av barerba hade inte bara det vanliga öl och drinkar, de hade även en meny nummer två där de öppet proklamerade att de sålde diverse knark så som bob marly shake och happy pizza, intressant att se men inget jag vågadse prova. 

Och till sist, när jag hoppade i vattnet för att ta mig hemåt tappade jag enan skon. eftersom det var mörkt lyckades jag inte leta upp den igen utan slängde bort den andra för att jämna ut. När jag sväl kom in i byn fick jag betal förseningsavgift för traktordäcket och sen blev till att käka och sen snabbt i säng. 

Inga kommentarer: