tisdag 22 juli 2008

smått och gott

Senaste tiden har inte hänt så värst mycket men jag kan berätta en och annan intressant grej.

I måndags var vi på culture activety och fick lära oss lite om kinesisk dockteater, vilket var spännande. Man kan ju tror att det skulle vara väldigt traditionellt men icke! Numer använder man dockor till diverse tv-serier som allt som oftast går ut på att folk slåss en hel massa, rikligt kryddade med datorgjorda specialeffekter. Till råga på allt har de dessutom kortspel av samma typ som Magic eller Pokemon med dessa dockor på.

På Seven-11 och andra liknande butiker är de väldigt noga med att ge oss kvitton, eftersom jag inte har den minsta nytta av kvitton på kinesiska brukar jag slänga dom, men har nu upptäckt att det finns lådor av typ röda korset insamlingsabössor där folk lägger kvitton och man kan ju undra hur detta går ihop, kvitton mättar inga fattiga barn. Det har visat sig att alla kvitton ingår i en slags lotteri som ordnas av staten för att folk ska be om kvitto i affären - det är närmligen enbqart då som butiken betalar skatt.

Det är fullt med lösa hundar mest överallt, särkilt på campus, men många av dem har halsband eftersom elverna på skolan gillar att sätta halsband på dem. De är för övrigt inte särskilt störande, och blir aldrig aggresiva, de bara finns där.

Det skulle vara fullt möjligt att leva hela sitt liv på Family mart, Seven-11 eller annan liknande kedja, da har allt man kan tänkas behöva i när det gäller hygienartiklar, tidninagr, filmer, snacks dricka och till och med varm mat av olika slag, man bara lämnar fram sin portion och får den uppvärmd. För övrigt har jag testat allt möjligt här på den lokala Family-mart och har inte ens provat en bråkdel av allt de har att erbjuda. Det är lika spännande varje gång man äter något.

Hemma i Sverige har vi två sorters iste, lipton lemon och lipton peach, ganska trist. Taiwaneserna däremot kan sitt iste. Det finns både sötat och osötat, i alla möjliga smaker från en hel upsjö olika butiker och caféer. När jag kommer hem härifrån kommer jag antingen vara helt frälst eller trött på det.

Vi som är här har alla fått kinesiska namn som allt som oftast är en kinesisk anpassning av våra svenska. För er som har kinesiska  tecken inlagda i datorn är mitt 韋安德, vilket, i brist på vettigare romanisering, uttalas Wei Ande (I kina kommer efternamnet först).  Ande känns ju ganska vettigt men att de fick Twetman till Wei förstår jag inte riktigt. Ande är tydligen ett bra kinesiskt namn då det betyder "preserve virtue" och Kineserna vill ha namn som betyder bra saker. Vår lärare heter t.ex. "morningsun wisdome". 

Slutligen har jag lagt upp lite bilder från helgen: http://flickr.com/photos/28786620@N08/sets/72157606311547187/

Inga kommentarer: