torsdag 24 juli 2008

slutet närmar sig.

Vår kinesiskakurs är snart över, och vi har kommit upp i tempo nu. Den senaste veckan har jag pluggat en hel del inför vår midterm exam som var idag. Det gick förvånansvärt bra, allt förutom att höra skillnad på olika toner. Känns som om jag har börjat bli bra på kinesiska då jag till och med vågade mig på att köpslå med gubben i cykelaffären med hjälp av mina ringa kunskaper. Har dock läst lite i min guidbok och hittat att tokstollarna har hela 4 sätt att romanisera kinesiska, så en extra dimension av svårhet har liksom tillkommmit. Staden som jag bor i Heter enligt skyltarna Hsinchu, men enligt vår lärare Xinzhu. Ytterligare andra skulle skriva det som Syinju eller Shyinjyu. Riktigt vilken variant som gäller här är inte så tydligt men oftas någon av de två första.

Några fler småsaker: detta är ett land där det märkligt nog är hyfsat rent och snyggt äverallt. Ni kanske frågar er varför jag tycker att detta är märkligt men detta beror på den genomgående bristen på papperskorgar. Det finns inga papperskorgar på gatorna, inte ens vid busshållplatser. Inga papperskorgar vid de många caféer och små serveringar som finns och inga på bussar och tåg heller. Trotts detta är det alltså rent och snyggt.

Rent allmänt är det ganska tillrättat här, på Taipeis tunnelbana står folk i inrutade led för att stiga på tågen, lika så på busshållplatser. Det enda som inte är rent och prydligt är husen. Ett fåtal är moderna och fina men de allra flesta ser ut att vara byggd på 60- eller 70-talet och fått stå och förfalla sen dess. Många hus är tämligen smutsiga på utsidan och en allmän kyffighet råder på många håll.

för övrigt har jag snackat lite med en kille på kinesiskakursen och det ser ut som om han har ett rum över i sin lägenhet. Kan hända flyttar jag dit så småningom.

Inga kommentarer: