onsdag 30 juli 2008

1 månad

Idag var det precis en månad sedan jag vaknade första morgonen här i Taiwan efter en natts sömn utan madrass. Kännslan av att allt är nytt, fräscht och spännande har avtagit en hel del även om man fortfarande kan upptäcka nya konstiga saker runt hörnet. Kännslan av att det konstant är för varmt och svettigt har, turligt nog, avtagit även den. Jag har till och med använt långbyxor ett par gånger. 

Kinesiskan känns tyvärr allt svårare, det kan dock beror på ett par lite väl sena kvällar och för lite pluggande sen midterm exam. Dock kan jag fortfarande hänga med i vad läraren säger, mitt eget utal är det dock värre med. Försökte säga till en kompis att jag tycker om att äta annanas, det blev "jag tycker om att rida [som man rider en cykel] annanas". Kan ju trösta mig med att killen som skrivit min guidbok ville säga "you are excessive in your praise" men råkade säga "fruit jam!", och då hade han ändå läst kinesiska i flera år.

Sommarkursen är snart slut och tyvärr går det inga fler kurser under sommaren såvida jag inte vill börja om från början igen. Förmodligen tar jag istället lite semester och övar lite på egen hand. 

Skrev för ett litet tag sen om att jag var på väg att flytta in hos en kille. En väldigt trevlig Kanadensiska kille vid namn Patric för övrigt. Det visade sig att jag skulle behöva dela badrum med hans kvinnliga lägenhetskompis och tyvärr ville inte hon dela lägenhet med en kille. Så nu ska jag snart nog sätta igång och jaga lägenhet åt mig själv på riktigt.

Och till sist, eftersom någon undrade; jag kommer inte åka till Beijing under OS. Jag är inte tillräckligt intresserad av sport för att stå ut med den stora mängd idrottsturister som jag befarar kommer inta staden. Då tar jag mycket hellre en tur till fastlandet (även om Taiwaneserna ser sig som en oberoende stat måste man använda sig av prefixet "mainland" när man pratar om Kina) när OS hysterin har dött ned något så jag får uppleva kina i normaltillståndet.

Inga kommentarer: