onsdag 21 januari 2009

"Jullov"

Nu är skolan slut för den här terminen och jag har "julllov" eller vinterlov som det heter. Det har faktiskt hållit på i en knapp vecka men ibland glömmer man bara bort att uppdatera bloggen. Efter att sista tentorna var skrivna stack vi svenskar och diverse andra ut på fest nere på stan. Det var en kul kväll och det kändes verkligen att man firade att terminen var över. Sen dess har det inte hänt så mycket. Jag har mest sovit länge på dagarna och suttit upp på nätterna och slöat framför dator eller tv.

Men nu börjar det närma sig det kinesiska nyåret och folk förbereder sig som bäst. Som del i detta åkte jag, KJ, Kai och kais kompis Iny in till taipei till en särskild gata där de säljer allehanda mat inför nyårsfirandet. dessutom kan man får provsmaka det mesta och det sägs att man kan äta sig mätt på gratisprover. det visade sig att man inte blev riktigt mätt men vi gick där bland långa rader med stånd av olika slag - faktiskt mest godis och snacks snarare än riktig mat - och mumsade p diverse grejer.

Det var trevligt att hitta riktigt lösgodis men förutom det fanns nötter, torkad frukt samt stora mängder torkat skav, typ torkad, hyvlad bläckfisk eller annat otrevligt. Jag smakade lite av det men höll mig bort från det mesta, det är tort och smakar mest fisk på ett inte helt possitivt sätt.

Nästa grej blir att planera för ankomsten av min kompis knät samt luska ut hur man bäst firar kinesiska nyåret när det drar igång på riktigt. Tills dess ska man dessutom arbeta fram en tidning men det ska nog gå det också.

Inga kommentarer: