söndag 25 januari 2009

Nyår - igen

Xin nian kuai le! Eller gott nytt år som vi skulle säga. Gott nytt Kinesiskt år snarare. För det är vad de anser här nere, att nyårsafton är ikväll - eller igår inser jag när jag ser att klockan är efter midnatt.

Så hur har jag firat mitt kinesiska nyår? Inte alls får jag tillstå.  Det kinesiska nyåret är ungefär som julafton för oss svenskar. Man firar hemma med familjen, barnen kommer hem från universitet och och man samlas för att äta mormors hemlagda, ja vad det nu kan vara för något mormor i en Taiwanesisk familj lagar. Inget större firande för oss icke kineser alltså. Visst, några har haft tur att bli bortbjudna till någon kompis familj för att se hur nyårsfirandet går till men sån tur har inte jag. Så jag har suttit hemma och- ja, haft en helt vanlig slödag helt enkelt. 

Det är märkligt vilken påverkan det kinesiska nyåret har på Taiwan. Området som jag bor i är fullt av resturanger, med liv och rörelse överallt under kvällen och fler skotrar än man kan räkna längs trotoarerna men när jag gick ut idag för att hitta något att äta var det så gott som dött. Allt var igenbommat och det fanns knappt en människa på gatan förutom en eller annan vilsen skoterförare. Man kunde höra fyrverkerier runt omrking på alla kanter men mer än så är det inte. Seven-eleven däremot håller som vanligt kommersialismens fana högt - de lever helt enkelt upp till deras motto "always open". 

Eftersom jag var sugen på något en aning mer glamouröst till middag än 7-11 gav jag mig ut på jakt. Guang fu road, som vanligtvis är ganska vältraffikerad, var tom även den  och affärerna här var också stängd - bortsett från binlangbrudarnas små bås. Jag antar att folk vill ha sitt binlang även på nyåret previs som snusare eller rökare vill ha sitt. Eftersom det var stängt i princip överallt blev det inte så mycket bättre än 7-11, det hela slutade med McDonalds och det känns ju lite tragiskt att jag firade nyåret på ett så trist sätt men vad skulle jag göra? Tvinga in mig hos någon kinesisk kompis? Jag får helt enkelt delta i de lite mer publika festligheter som kommer om några dagar istället.

Inga kommentarer: