lördag 3 januari 2009

Nytt år

Här kommer min nyårsuppdatering några dagar för sent.

Det har alltså blivit ett nytt år och jag är kvar i Taiwan. Det är nu ett halvår sen jag var hemma sist och det känns märkligt. Lite hemlängtan finns det väll men för det mesta är det inga problem. Det jag saknar mest är nog ändå snö. För övrigt är saker helt nortmala här, med det menar jag att det är skola precis som vanligt och jag kan inte annat än avundas de som har jullov. 

Nyårsaftn var för övrigt en ganska trevlig tillställning. Jag åkte med chalmersgänget in till Taipei och käkade på en resturang med ett par gammla Chalmerister. Det var gott och trevligt och höll på länge. Framm mot tolvslaget gick vi ned på gatan och kollade på fyrverkerierna vid Taipei 101. Det var helt makalöst. De sköt raketer från flera av våningarna och det var som om hela tornet stod i brand. Helt nekelt en mäktig upplevelse och ett av de snyggaste fyrverkerier jag sett.

När pangandet var slut gjortde vi ett försök att hitta en taxi och ta oss till en nattklubb. Det gick lite sissådär med de planerna men efter 40 minuters letande hittade vi en taxi som tog oss en bit men eftersom han inte hittade så bra fick vi tips om en annan nattklubb än den vi först tänkt gå till. Den visade sig ligga i källaren på samma hus som resturangen låg i. Snopet att ha vandrat runt en massa innan för attsen komma tillbaks men men, så kan det gå. Vi kom på nattklubben till ett riktigt rövarpris och strax efter ingången kom vi in i området med bardisk och dansgolv. Det första som ploppade in i mitt huvud var  "nää, drrraaaaaa åt helvette vad myckte folk det är". Det var fullkommligt packat och den inte helt bra musiken gjorde det inte riktigt värt att stå och trängas. Jag drack en drink, gav bort drinkbiljett nummer två (man fick dem när man gick in) till Johan och stack därifrån. Jag stod helt enkelt inte ut mer än så.

Väl ute lyckades jag hitta några av de andra och vi tog oss hem till Hsinchu med en ny lärdom i bagaget, försök inte gå på nattklubb på stora festligheter, det är för mycket folk.

Inga kommentarer: