onsdag 22 juli 2009

Mer mongoliet

270 molnfria dagar om året och jag lyckades pricka in en av de få med regn. Att sova i en ger var inte alls så gött som jag väntat mig. När elden dog frammåt tvåtiden blev det sanslöst kallt och jag hade inget bra täcke. Jag lyckades sova till slut men vaknade alltså till regn.  Att springa ut till dasset var föga kul men så kan det vara ibland. Efter ett tag klarnade det upp och blev en fin dag. vi tog det lugnt under dagen, det enda nämnvärda som hände var att vi flyttade läger till en annan ger camp ett par timmars bilfärd bort. I övrigt njöt vi mest av naturen och det vida landskapet. 


utsidan på en ger


Och insidan på en ger

Nästa natt i ger var bättre, jag hade ett täcke den här gången så jag sov gott. Sista dagen på vår lilla trip vaknade vi till en viss brist på frukostbröd men annars var det bra. vi vandrade upp till den närliggande klosterruinen och tittade. Det var spännande att se att vissa delar av lertegelväggarna hade smällt samman av väder och vind men framförallt talade det till mig med de gammla ruinerna mitt det karga, öppna landskapet. Vackert!


Klosterruiner


Nu ligger jag i geren och skriver och det är strax efter lunch. Det regnar igen men det gör inget, snart ska vi packa ihop och åka in till Ulaanbaator igen.

Inga kommentarer: