torsdag 16 juli 2009

Vidare äventyr i Shanghai

Dag tre I shanghai gjorde jag och Yini ett försök att ta oss till China sex culture museum, något vi tyckte kunde vara intressant, tyvärr var det stängt så det blev en liten promenad längs floden och sen färja tillbaks till vår sida floden. Sen passade vi på att slappa lite på hotelet och käka lunch innan vi stack ut på ett lite större äventyr. Vi tog en taxi till bussstationen och mitt under taxifärden började det spöregna, till råga på allt fick inte taxin köra hela vägen fram så det blev ett par hundra meters prommenad I störtskuren. När vi kom in på stationen var vi dyblöta och hade dessutom missat vår buss. Som tur var fanns det en annan buss till en grannort till stället vi skulle så vi tog den och sedan taxi därifrån.

Ett par bilder på the Bund från andra sidan

Framåt sjutiden på kvällen var vi framme vid målet, Xitang, en liten ort där stora delar bevarats så som det såg ut för flera hundra år sedan. Genom en hypersmal liten gränd kom vi ner till den lilla kanalen och en obskyr liten dörr på ena sidan ledde in I det uråldriga huset och vårat lilla hotelrum. Rummet I sig var inte mycket att ha, badrummet på ungefär en halv kvadratmeter och en planka täkt med tunn bambumattar till säng men vyn från fönstret var fantastisk. En liten kanal, en gammal stenbro och fullt med röda lyktor på de små husen. Vi kunde inte vänta på att ge oss ut och utforska.

vyn från hotelfönstret, redan här älskar vi stället

Såhär smala är gångarna

Vi började med att äta middag på en liten krog nere vid vattnet och beundra de gammla husen på andra sidan och de gammaldags båtarna som stakades förbi av äldre män. Det enda dåliga I det hela var att vi missade den sista båtturen för kvällen med 1 minut för att vi satt kvar vid resturangen lite för länge. Istället gick vi längs de många kanalerna och bara njöt av den härliga atmosfären som de smala gränderna mellan stenhus, grummligt vatten och röda lyktor skapade. Fullkomligt fantastiskt.

Jag och Yini på den lilla resturangen