torsdag 25 december 2008

den tredje dagen..... i Peking

Dag tre I Peking, tanken är att den här dagen ska gå till att besöka diverse tempel. Förbjudna staden osv. Det blir dock en del småfix innan jag kommer iväg. På kartan ser det ut att vara nära till Himelska fridens torg så jag bestämmer mig för att gå dit då det är en fin dag. Det visar sig vara lite längre än jag väntat mig att gå dit men det gör inget. Jag kommer först till förbjudna stadens yttre delar och där träffar jag en schysst mongolisk kille som slår följe med mig. Vi snackar en del och han visar mig till Himelska fridens torg eller Tian'anmen som det heter på kinesiska. Himmelska fridens torg är stort och omringat av pampiga byggnader a la gammla kommunistkina eller Sovjet. Tyvärr är moas mausoleum stängt på lördagar så det blir inget av det men det är rätt kul att ha varit utanför I alla fall. 



 
Min mongoliska kompis föreslår sedan att vi ska gå till gammla staden, men jag har min plan klar, förbjudna staden, som ligger precis vid Tian'anmen är nästa mål och vi säger farväl till varandra. Förbjudna staden som egentligen är ett muromgärdat område av olika palats är stor och pampigt men tomt. Dels för att nationalistpartiet plockade med sig alla skatter till Taiwan när de flydde från kommunisterna 1949, dels för att kejsaren verkade ha väldigt få möbler bortsett från ett antal olika troner beroende på var någonstans han tog emot besök. Det märkliga är att, trotts att de olika palatsen och hallarna byggats av olika härskare under olika perioder är de förvånansvärt lika varan och till slut tröttnar man lite. Det som är mest intressant är palatsträdgården där olika barrträd blandas med märkliga stenformationer och en och annan byggnad. 





Jag lämnar den förbjudna staden genom norra porten och hittar till Jinshan parken med Kolberget I mitten. Uppe på berget har man en fin vy ut över peking och framförallt får man en bild av hurpass stort förbjudna staden egentligen är.



På andra sidan kolberget kommer en gubbe fram och frågar om jag vill åka någonstans. Lama templet tycker jag – det pekade killen på Omnia resor ut för mig och det ligger på det här hållet – och gubben säger att han ska ta mig dit I sin ricksha. Att åka riksha verkar som något att prova på så jag går friviligt I turistfällan att åka på en liten tur bland de små bakgator som kallas hutonger. Det är en intressant tur och gubben, som pratar förvånansvärt bra engelska, förklarar mer än jag orkar lägga på minnet. Jag tro ändå att detta, näst efter turne med den galna motorcykelföraren dag ett, är det bästa hittills. Man får liksom en bra bild av vardagslivet I kina om man åker runt I en hutong och tittar på de små husen och människorna.



Hutongturen tar så lång tid att lamatemplet jinner stänga – de stänger tydligewn tidigare än jag trott I denna stad. Således tra jag mig ned mot silkesmarknaden igen och lägger ytterligare en kväll på att shoppa och kriga med butiksägarna. Utanför marknaden blir jag påhoppad av en försäljaren som verkligen inte ger med sig trotts att jag varken behöver strumpor eller halsdukar, däremot plockar hon fram ett ess ur rockärmen, DVDer, en filmkväll är aldrig fel.

Inga kommentarer: