torsdag 25 december 2008

På planet sover jag mest och, orkar inte äta något av maten, vaknar till slut upp och fyller I lite visumsansökningslappar. Kommer av planet och känmner mig allmänt trött och vilsen, mina planer är ju minnst sagt halvklara som bäst. Lyckas plocka ut lite pengar och får I mig lite mat vilket gör mig genast bättre. Dessutom verkar folk prata engelska I det här landet, alltid positivt. Av ren flax hittar jag en visumsförmedlare för fastlandskina. Den egentliga anledningen till att jag åkte till hongkong är nämligen att det verkar vara det smidigaste sättet att skaffa visum till Peking. När det är avklarat sätter jag mig på ett tåg in till stan. Hoppar av I Mong kok och letar mig upp till Nathan road där Karl-Johan sagt att det ska finnas mycket hotel. Hittar till slut ett som verkar vettigt och tar ewtt rum för 200 Hkd per natt = ca 250 SEK. Så vad är mitt första intryck av Hong Kong? Ja svårt att säga, förutom att notar att tunnelbanan verkar riktigt smidig så har jag liksom inget första intryck. Misstag mig inte, nu Hong kong ger ett intryck men trött som jag var och med färska minnen av Taiwanesiska städer känns detta inte så ovanligt, åtminstone inte än.

Inga kommentarer: