tisdag 2 december 2008

Mer äventyr med föräldrar

Jag skrev mina rapporter på söndagen, men det räcker inte med att skriva, de ska lämnas in också. Så jag fick gå i skolan på måndag förmiddag medan föräldrarna fick en lugn förmiddag. Gissa nu vad de tokarna gör, jo de städar min lägenmhet. Missuppfatta mig rätt nu, jag bor inte i nån svinstia, men jag har det inte superstädat heller. De tyckte tydligen att det var skönt med lite vardagssysslor efter att ha äventyrat runt i Kina i två veckor. Nåväl jag klagar inte, en extrastädad lägenhet är aldrig fel.

När jag kom hem packade vi ihop lite grejer och tog bussen till Taipei, ytterligare en gång, men inte med slutmål Taipei denna gång. Från Taipei tog vi ett tåg söderut på östkusten och landade i Hualien. Där hittade vi den enda turistinformation jag någonsin sett i hela landet, bokade hotelrum och tog sen en taxi till hotelet. Hotelet låg i en liten by mitt inne Taroko gorge national park, vilket var målet med denna lilla tur. Efter en tidig frukost frågade vi hotelpersonlaen om bra vandringingsleder, checkade ut och gav oss iväg. Vi tog samma led längs klippkanter och genom tunnlar till grottan med vattengardinen som jag var i i sommras. Det var en härlig promenad av lagom längde, med lagom svårighetsgrad i fint väder. Och vi fick ett välavägt intryck av vad Taroko gorge handlar om.

tillbaks i byn efter hajken försökte vi hitta ett bra sätt att ta sig ned till stan igen, det bästa vi fick tag i var bussen som skulle gå om först några timmar. vi fördrev tiden med att äta lunch och sen bestiga några trappor upp till ett tempel på en klippa några minuters gångväg bort. Här fanns så klart mer fin utsikt men annars var templet inte så speciellt, förutom pagoden. En pagod är ett slags torn som många tempel har och detta var för ovanlighetens skull öppet. Vi tog såklart tillfället i akt och klättrade upp för dubbla spiraltrappor till toppen - sådär bara för att.

När vi till slut kajkat ned till stan igen med den lilla bussen tog vi tåget norrut, men inte ända till Taipei. Vi hoppade av i en liten stad vid namn Jiaosi - eller the hotspring town som den pockså kallas. Att bada i varma källor är alltid trevligt. När vi legat och lakat och omväxlande fått vattenmasage var det dags att gå men ett sista dopp först. Pappa drog en riktig vinstlott i att testa en bassäng som vi inte badat i innan, och kallade dit mig. i bassängen fanns det små fiskar och dessa visade sig vara någon form av städarfiskar. När man satt sig ned och allt lugnat sig lite förjade de s,må rackarna bita bort små bitar död hud från mina fötter. Det kittlades något enorm och var helt klart en av de märkligatse grejer jag upplevt på länge. Helt klar värt att testa på.

Mer än så tänker jag inte skriva denna gång.

Inga kommentarer: