tisdag 2 december 2008

The parents

jag inser att förra inlägget kan ha varit lite oklart, föräldrarna var här förra veckan, men inte hela. De valde att köra torsdag till torsdag vilket innebar att de kom redan förr förra veckan och fick därmed en helg i mitten på vistelsen. Denna ska jag bbeskriva nu.

Efter en lugn fredag fick lördagen bli mor- och fars första äventyr i Taiwan. Vi tog en buss in till taipei med diverse lösa planer i backfickan. Eftersom det ligger en del varuhus nära tågstationen valde vi att köra shopping. jag och farsan lämpade av morsan i Shinkong Mitsukoshi och gick till grannhuset där jag och KJ var och utforskade elektronikavdelningen ett par månader sen. Turen där tog väll inte så lång tid men så tyckte inte far min att det var så mycket med det. han var mer impad av elektronikbasarerna i fastlandskina. För att visa honom att vi minnsan också har lite mer basarliknande elektronikförsäljning här i Taiwan tog jag båda far och mor ett halvt stenkast bort till Taipeis enorma Nova butik (Nova är en kedja med basarliknande elektronikvaruhus). Detta blev rätt tidsödande och det han bli dags för tidig middag.

Mina föräldrar som vanligtvis inte är så mycket för snabbmat var förvånansvärt sugna på Mos burger, men det är ju klart, mos är ju lite specielt. när vi ätit klart drog vi oss bort mot Taipei City hall - är man i taiwan måste man ju in i världens högsta hus medan det ännu är välrdens högsta. På vägen dit hittade vi dock en fin bokhandel med förvånansvärt mycket literatur på engelska och till och med ett nummer av tidningen "Antikvärlden". När vi var klara med bokköp gick vi till sist bort till Taipei 101. att åka upp i hissen skulle tydligen vara dåligt för folk med hjärtproblem så far min fick stanna på marken men jag och morsan åkte upp. efter fem månader här så var det faktiskt första gången jag var uppe och det var en rätt häftig vy även om man inte kunde urskilja så supermycket då det hunnit bli mörkt.

Efter tornet återstod bara en ska denna taipeiresa, nattmarknad. detta genomtaiwanesiska fenomen ska upplevas om man kommer hit och var är då bättre än taipeis mest kända, Shilin. Eftersom den är så känd så är det också en hel del folk där men det får man ta. Vi åt diverse roliga maträtter som är sådär typiska för nattmarknader, kollade in alla spel, kläder och allt krimskrams. Jag tror vi fick in hela nattmarknadsupplevelsen. Efter allt detta var det en trött trio som steg på bussen hem till Hsinchu.

Skolarbete hindrade mig ytterligare en gång på söndagen, jag hade diverse rapporter att skriva så jag ägnade mig åt det. Det hindrade dock inte mina föräldrar, jag skrev ner tydliga instruktioner på hur man tar sig till national palace museum - ytterligare ett must-see - och även Danshui, bara för att det är allmänt trevligt. Så de lämnade mig med min studier och for till Taipei en andra gång. Jag kan inte skriva mer om det, vill ni läsa om hur de hade det där kan jag kanske be dem skriva ett inlägg. Och därmed var helgen avklarad.

Inga kommentarer: