tisdag 2 december 2008

Föräldrar, exportråd och IKEA

Onsdag fick bli den dag jag tog med föräldrarna till skolan. Jag hade lektion på morgonen men vid lunch möttes vi vid norra grinden. Därifrån gick vi till food court 2 och köpte lite skolmat a la Taiwnan. Eftersom food courten är superstökiga sådär vid tolvsnåret tog vi maten med oss till kontoret. Där hälsade mor och far på några av de andra Chalmeristerna samt några kulturstudenter på besök.

Mätta och belåtna tog vi sen den stora rundvandringen runt National Chiao Tung University och jag visade var jag pluggar, vilket dorm jag bodde i förut osv. Vi tog oss även ned till grannuniversitetet Tsing Hua och de fick se den vägg där jag ägnar stora delar av min fritid med att klättra omkring. Efter turen tog vi en fika på chalmerskontoret och pratade lite mer med de andra. Vi tänkte sen att vi skulle åka ned till havet och kolla men det blev mörkt så fort att vi inte hann. Istället tog vi den stora turen runt i hela supermarket inklusive byggvaruhandeln. Vi Avslutade kvällen med sushi på löpande band.

På tordagen fick jag överge föräldrarna igen, de tog sig ned mot havet medan jag anslöt till mina kompisar in till Taipei. Vi hade äntligen lyckats få ihop ett besök på exportrådet. Exportrådet ligger i en fin byggnad några minuters gångväg från Taipei 101. Chef på exportrådet är Henrik som visade oss en presentation och berättade om Taiwan ur ett affärsmässigt perspektiv och vad domjobbar med. Detta var mycket intressant och faktiskt inte så tråkigt som jag hade trott det skulle vara. Att snacka lite med henrik sådär var trevligt. Vad som var ännu trevligare var att prata lite med Charlotte. Kanske för att hon är mer i våran ålder och är en allmänt glad och trevlig person. Hon förklarade hur det vara att fungera som en nästanambasad med visum och pass osv. Hon berättade även en del om de Sverigefrämjande aktiviteter de gör.

Vi lämnade exportrådet efter några timmar och åkte till svenskhetens centrum i fjärran land - IKEA - det var dags att handla julpynt och pepparkakor. Vi fick inte tag i riktigt allt vi ville ha med de hade åtminstone adventsljusstakar och pepparkakor. Dessutom kunde vi inte låta bli att äta lite köttbullar när vi ändå var där.

När vi landat i Hsinchu med bussen gick jag hem till väntande föräldrar som hade packat ihop. Vi satt och snackade oett tag tills det blev dags för dem att åka. Jag följde med bort till taxistationen och hjälpte dem göra upp betalningen samt säga vart de skulle. Efter ett kort adjö och några kramar steg de in i bilenj och försvan mot flygplatsen.

Så här sitter jag nu, bara några dagar efter första advent och är föräldra lös igen. Ganska skönt att inte dela lägenhet med någon med det var vväldigt trevligt att ha dem här en vecka. För övrigt gillar även Taiwaneser glögg och pepparkakor - vi passade på att bjuda lite på första advent.

Inga kommentarer: